CDA vraagt aandacht voor aansluiting Metro/Bus

Tijdens de commissievergadering Wonen, Werken & Recreatie heeft de CDA-fractie weer aandacht gevraagd voor de aansluiting tussen de bus en de metro op Spijkenisse. Afgelopen voorjaar hebben we dit onderwerp op de agenda van de commissie gezet. De commissie heeft hier destijds samen met wethouder en een vertegenwoordiger van Connexxion over gesproken. Het komt dagelijks voor dat de bus naar Hellevoetsluis wegrijdt terwijl de reizigers al op de trappen naar beneden lopen. Het komt zelfs voor dat hierdoor de laatste aansluiting rond middernacht wordt gemist. Dankzij de inbreng van het CDA hebben de vier gemeenten op Voorne-Putten aandacht gevraagd voor dit probleem bij het opstellen van een de concessieovereenkomst met de RET. Hierbij de spreektekst van de CDA-fractie tijdens de bespreking van de Concessie Rail Rotterdam:

“We hebben met genoegen kennis genomen van de concept zienswijze van de gemeenten op Voorne-Putten. Dit heeft natuurlijk vooral te maken met de aandacht die er is voor de problemen met het overstappen van de metro naar de bus op Spijkenisse. Nogmaals dank daarvoor.

Op dit moment is het niet duidelijk of hier ook de communicatie tussen metrobestuurder en buschauffeur mee wordt bedoelt. Ook overdag ontstaan hier nog wel eens problemen door. Onlangs reed er nog een bus weg die volgens planning om 14:43uur moest vertrekken, en wegreed toen de klok op 14:43uur sprong terwijl de reizigers al op de trappen liepen.

Op pagina 38 onder punt 02.04 van de herziene overeenkomst wordt gesproken over het garanderen van de laatste overstapmogelijkheid. Als het niet anders kan dan moet er zelfs taxivervoer worden aangeboden lezen we. Hoe gaat dit geregeld worden? Als dit al de afspraak was, dan kan ik uit ervaring zeggen dat dit nu nog niet wordt opgevolgd. Als die afspraak er dus al was, dan moeten er nu wel worden stappen worden gezet met betrekking tot de handhaving hiervan. Als dit een nieuwe afspraak is dan dringen we aan op snelle implementatie, en uiteraard ook handhaving. Overigens wordt er in deze paragraaf ook gesproken over de eerder genoemde overstappunten, de bus wordt hier niet in meegenomen. De concessiehouder moet zorgen voor overstapmogelijkheden tussen tram, metro en trein, en dus niet voor de bus. Dit is misschien nog iets om mee te nemen in de brief die al wijst op het aanmerken van Spijkenisse als officieel overstappunt.

Ten slotte, op pagina 70 onder punt 08.04 wordt gesproken over het teruggeven van geld bij vertraging. Hier is sinds 1 mei 2015 een regeling voor lezen we hier. Dit moet eenvoudig voor reizigers bereikbaar zijn staat er. Op dit moment is dat niet zo. Het is niet te vinden, en als het toch te vinden, dan in ieder geval niet eenvoudig. Op het teruggave formulier zijn op dit moment vijf redenen voor teruggaaf te vinden, maar geen enkele heeft iets van doen met vertraging. Graag ook hier aandacht voor.”

De wethouder heeft aangeven met de andere gemeenten te overleggen of deze opmerkingen meegenomen worden in de brief. Wethouder Van Lith heeft aangegeven dat hij denkt dat dit wel moet lukken. De fractie van het CDA blijft er bovenop zitten. In ieder geval totdat de reizigers in de praktijk merken dat de de overstap tussen metro en bus goed verloopt.

2 gedachten over “CDA vraagt aandacht voor aansluiting Metro/Bus

1. Let wel, metrolijn D is meestal goed te doen, maar metrolijn C ex Schiedam is vragen om problemen.
    Dan mis je haast altijd de aansluiting in de avonden.
    Vanaf Eendrachtsplein is het dus beter om naar Beurs te lopen voor de D-lijn, anders riskeer je inderdaad half uur wachten of erger.

2. Zou het niet beter zijn als Metrolijn D vanaf Spijkenisse de Akkers wordt doorgetrokken naar Hellevoetsluis? Want op die manier heeft Hellevoetsluis een veel betere verbinding met Rotterdam en hoef je 0 keer over te stappen. Er staat zo’n artikel op internet: trek metro door naar Hellevoetsluis maar zonder criminelen! (Van 2011) en daarin staat dat de burgemeester van Hellevoetsluis er flink tegen is omdat hij bang is voor toename van criminaliteit en milieuvervuiling (van een viaduct dat van Spijkenisse dwars door het polderlandschap van Voorne-Putten naar Hellevoetsluis loopt en waar de metro dan overheen moet). Maar ondanks dat nu 5 jaar geleden is stel ik dit voor: trek metrolijn D vanaf Spijkenisse de Akkers door naar Hellevoetsluis Centrum met het eindpunt op (Bijv.) de Ymnasty Internationaallaan in Hellevoetsluis. Laat de metro dan niet over een viaduct door het polderlandschap lopen, maar plan het tracé op het oude spoortracé van de vroegere tram van Spijkenisse naar Hellevoetsluis (die via Zuidland en Oudenhoorn liep) dus. Maak van Metrolijn D een metrolijn die van Rotterdam centraal naar Hellevoetsluis loopt, en dan: als metro van Rotterdam Centraal naar Spijkenisse, en dan als sneltram van Spijkenisse naar het Centrum van Hellevoetsluis! Dat zou een grote verbetering zijn, en kan je van Hellevoetsluis veel sneller en Makkelijker naar Rotterdam.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.