Oranje-vrouwen krijgen steun van het CDA

Het was natuurlijk een beetje van de gekke: elke dag zijn er tig wedstrijden op televisie van mannenvoetbal, en als dan de Oranje-vrouwen moeten spelen in een voorronde voor het wereldkampioenschap (ze zijn al Europees Kampioen) is de wedstrijd niet op TV.
Gelukkig is de CDA-fractie in de Tweede Kamer handelend opgetreden met als resultaat:

Op aandringen van CDA-Kamerlid Harry van der Molen, woordvoerder media, worden de voetbalwedstrijden van het Nederlandse vrouwenelftal in de toekomst altijd op een open televisienet uitgezonden. Minister Arie Slob maakte dat deze week bekend in de beantwoording op vragen van het CDA. Nu heeft alleen het mannenvoetbal die garantie, en dat is volgens Van der Molen niet meer van deze tijd: “Zeker als je bedenkt dat de vrouwen vorig jaar het EK nog hebben gewonnen, Lieke Martens werd uitgeroepen tot beste speler van de wereld en de mannen er deze zomer niet eens bij waren.”
Om ervoor te zorgen dat het vrouwenvoetbal niet achter een ‘betaalmuur’ verdwijnt, moet de minister het Mediabesluit aanpassen. In de bijlage van dit Mediabesluit is een evenementenlijst opgenomen, waar sporten staan vermeld die (indien uitgezonden) altijd op een open net te zien moeten zijn. Deze lijst is 10 jaar geleden voor het laatst aangepast. Van der Molen: “Vrouwenvoetbal hoort daar thuis. We hebben het over de snelst groeiende sport in het land.”Daarnaast heeft het CDA aandacht gevraagd voor de positie van de Paralympische spelen ten opzichte van de Olympische Spelen. Volgens Van der Molen is de verhouding van 10 minuten tegenover 6 uur zendtijd te scheef. Ook op dat punt heeft de minister toegezegd deze suggestie mee te nemen bij de aanpassing van de lijst.

(Ger Verkoijen, 11-09-2018)